På kjøretøyet skal storfolk kjennes


Published: 10.06.2011
Som gammel sjåfør kjenner Daglig leder Erik Høglund til de utfordringene yrket møter.
På kjøretøyet skal storfolk kjennes

Han startet sin yrkeskarriere som 16 åring i spedisjonsfirmaet Bjarne Bakkeng AS. Etter 7 år i den bedriften kjørte han på kontinentet, før Scan Transport i Drammen ble den nye arbeidsgiveren. I Thermo Transit har han vært i 8 år, og hit til Vestby kom de i 2008. Lokalitetene de hadde i Oslo ble for små.

Her i Vestby har de en terminal på 1350 m2 og et område for bilene på ca. 20 mål. Noe som er spesielt med terminalen her, er at de kan kjøre 2 trailere inn i bygget og laste/losse dem innendørs. Til enhver tid er det 7 arbeidere inne på terminalen, på kontoret er det 17 personer. En av veggene på kontoret til Erik er bekledt med en stor tavle. Bilene som skal laste eller losse føres opp på tavla, og nye oppdrag planlegges. Det er en omfattende logistikk som ligger i bunn. Blant sjåførene er det populært å få oppdrag nordover, ikke minst til Lofoten. Og mye av fisken Thermo Transit frakter kommer herfra. Ellers er det mye fisk fra Helgeland og Møre. Og nettopp på Møre ligger hovedkontoret til Thermo Transit, nærmere bestemt Ålesund. 400 trailere tilhørende Thermo Transit server kundene i nord og sør. Hvorav 50 – 60 biler går på norske skilter. Vi skulle gjerne sett at flere av bilene var driftet av norske aktører, men under de rådende betingelsene ser vi at stadig flere gir opp kampen mot de utenlandske transportørene.

Til og med rekrutteringen til sjåføryrket går nedover, ikke rart når det koster opp mot 100 000,- for å ta sertifikat, og arbeidsforholdene langt fra er lagt til rette for sjåførene. Gutta er pålagt et strengt regime når det gjelder kjøre- og hviletid, men hvor skal de stoppe? Hvor kan de parkere bilen mens de tar den pålagte hvilen? Veiene her i landet er ikke tilrettelagt for dette. De kjører ofte 50 mil eller mer uten å se en rasteplass. Og finnes det et toalett der er de heldige. Vi behøver ikke reise lenger enn til Sverige før forholdene er helt annerledes. For ikke å snakke om hva som møter en sjåfør nedover på kontinentet. Store ”truckstops” med servicestasjoner fra ulike bensinselskaper, toalettanlegg, dusjer, vaskemaskiner og restauranter både med og uten hvit duk på bordene. Her har vi en utfordring til gründere: Hva med å starte et ”truckstop” i Vestby. Vi har plass til det, og behovet er der. Det er bare å ta en tur bort til vekta for å sjekke hva som foregår der.

På begge sider av E6’n står det til enhver tid ca 20 trailere parkert. Og forholdene her er ikke lagt til rette for det. Vi som forbrukere er avhengige av at varene vi trenger kommer fram til butikkene. Da bør det også være en selvfølge at de som bringer oss varene blir tatt på alvor!

Post Title

Lorem superscript dolor subscript amet, consectetuer adipiscing elit, test link. Nullam dignissim convallis est. Quisque aliquam. cite. Nunc iaculis suscipit dui. Nam sit amet sem. Aliquam libero nisi, imperdiet at, tincidunt nec, gravida vehicula, nisl. Praesent mattis, massa quis luctus fermentum, turpis mi volutpat justo, eu volutpat enim diam eget metus. Maecenas ornare tortor. Donec sed tellus eget sapien fringilla nonummy. NBA Mauris a ante. Suspendisse quam sem, consequat at, commodo vitae, feugiat in, nunc. Morbi imperdiet augue quis tellus.

Høydepunkter

Jun 14, 2008
Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra.
Read more...

Aug 24, 2008
Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra.
Read more...