Skarp konkurranse om kundene i sentrum


Published: 24.11.2014

Rema 1000 i Vestby sentrum blir drevet etter koden KLHD. I tillegg går en av de ansatte på talentskole. Det gjelder å være attraktiv for kundene i et område med mange dagligvarebutikker

Skarp konkurranse om kundene i sentrum

Sjefen i butikken heter Øyvind Eskevik. Det virker som han er alle steder i lokalet hele tiden. Han svarer på spørsmål fra kundene, rydder i en hylle og er blid og hyggelig mot alle. Han forklarer hva KLHD står for: – Kvalitet, Laveste pris, Hyggelige og Dyktige medarbeidere. Denne koden jobber vi etter hele tiden, sier Øyvind. – Vi har over hundre kommentarer på facebook vedrørende god service. Det betyr så mye for oss, sier han og fortsetter: - I hard konkurranse med de andre butikkene her i sentrum må vi konstant holde denne koden vår i fokus.

Viktig med god frukt- og grøntavdeling

– Øynene bestemmer hva vi kjøper, sier Øyvind og viser til de innbydende hyllene med frukt og grønnsaker. – Vi får nye varer hver dag og vi kjøper ikke inn for mye. Dermed får vi høy kvalitet og det er selvsagt det som selger. Det er viktig at denne avdelingen har en spesifikk ansatt som hele tiden har fokus på varene, sier Øyvind. Tidligere var det Pernille Godager som hadde ansvaret for denne avdelingen. Hun har flyttet til et annet fylke og hennes stilling er i skrivende stund ikke besatt ennå. Men det er over hundre søknader inne. Det er en krevende jobb med totalansvaret både for bestillinger, legge fram varene og passe på å ta vekk frukt og grønnsaker som ikke holder mål. – Vi har de vanlige sortene som brukes i det norske kostholdet. I tillegg kommer alle varene som følger sesongene. Det har for eksempel blitt slik at kundene vil har friske bær hele året og slike ønsker etterkommer vi selvsagt, sier Øyvind.

Talentskole

Rema 1000 har sin egen talentskole hvor nåløyet er smalt. Årlig kommer bare et fåtall personer inn på denne skolen. Erik Lambech, 25 år, var utplassert i 9. klasse til Rema 1000 i sentrum av Vestby. Allerede da bestemte han seg for at egen butikk var tingen for ham. Han har store og viktige mål:     – Jeg skal bli landets beste bedriftsleder, sier han og har lagt listen for hvor han vil i arbeidslivet. Han går nå på talentskolen som er meget intens. Der får han kunnskap i flere fag som, økonomi, butikkdrift, salgs- og markedsføring. – Det er lærere, instruktører og foredragsholdere av ypperste klasse, sier Erik. – Nå sist hadde vi fysisk trening med toppidrettsutøvere. Vi føler virkelig at vi er utvalgte, sier han. Fra før har han butikkledelse fra BI. I dag er han nestkommanderende og har mye ansvar. Som daglig leder og fungerende butikksjef, i samarbeid med Øyvind, setter de to stadig nye mål. Det er både innen personalansvaret, økonomien og i vareutvalget. – Jeg satser virkelig på å kunne drive en Rema 1000-butikk her, sier Erik og bedyrer at han er en skikkelig Vestby-gutt. Han legges merke til av kundene fordi han alltid har et hyggelig og morsomt svar, kan alltid hjelpe til og gir kunden tid nok. Vi tror nok han har realistiske mål og det blir spennende å følge ham fremover.

Fremtiden i Vestby sentrum

Vestby sentrum har vel nok dagligvarebutikker. Men alle driver etter samme konsept: kundene må komme til butikken. Hva så med netthandel, spør vi Øyvind Eskevik. – Jeg tror kundene vil se og kjenne på dagligvarene, sier han og fortsetter: – De fleste vil velge selv hva de skal spise og bruke. Derfor tror jeg ikke netthandel vil ta over for vår bransje med det første, sier han. – De fleste kundene våre kommer hit flere ganger i uken og det setter vi stor pris på, sier både Øyvind og Erik som kjenner igjen de fleste. Hyggelig for kundene er det også at de alltid blir møtt med et smil og en blidt ”hei.” – Det er selvsagt handelslekkasje til Sverige og dette er en konstant utfordring, sier Øyvind. – Vi må derfor opplyse kundene våre om at Rema 1000 fortsatt gjør det bra prismessig i eksterne tester som blir tatt. Det er ikke langt mellom butikkene og kundene går selvsagt etter kvalitet og pris. Dette har vi kontinuerlig fokus på. Derfor er det også så viktig med hvordan sentrum her blir i fremtiden. Vi følger spent med og tror at utbygging gir en unik sjanse til å utvikle dette området på en positiv måte. Her kan det virkelig bli flott. Vi fortsetter å jobbe hardt for at bedriften vår skal være en stor butikk med høy omsetning. Vi setter fokus både på kundene, varene og våre 14 ansatte, sier Øyvind. Dermed løper han videre for å prate med en kunde.

Post Title

Lorem superscript dolor subscript amet, consectetuer adipiscing elit, test link. Nullam dignissim convallis est. Quisque aliquam. cite. Nunc iaculis suscipit dui. Nam sit amet sem. Aliquam libero nisi, imperdiet at, tincidunt nec, gravida vehicula, nisl. Praesent mattis, massa quis luctus fermentum, turpis mi volutpat justo, eu volutpat enim diam eget metus. Maecenas ornare tortor. Donec sed tellus eget sapien fringilla nonummy. NBA Mauris a ante. Suspendisse quam sem, consequat at, commodo vitae, feugiat in, nunc. Morbi imperdiet augue quis tellus.

Høydepunkter

Jun 14, 2008
Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra.
Read more...

Aug 24, 2008
Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra.
Read more...