Son Optikk


– med nytt syn på hvordan en optikerbutikk skal være

15. mars 2011 hadde Son Optikk sin treårsdag. Jeanette Banini som kommer fra Son, startet hos Brilleland i Moss i 1997. Året etter reiste hun til København for å ta optikerutdanning. Slikt kan fort få alvorlige konsekvenser. Så også for Jeanette; her møtte hun mannen som senere ble hennes ektemake. Foreløpig er det blitt tre barn + hunden Kara, som velvillig stiller som brillemodell ved behov. Etter utdanningen flyttet de tilbake til Norge, og Brilleland ble igjen arbeidsgiver fram til hun åpnet egen butikk i Son. Tunge investeringer i maskiner og varebeholdning var en utfordring, og innen kundekretsen var opparbeidet var det litt trange kår. Men regnskapsåret 2010 bærer bud om forandring. Endelig kunne hun ta ut en nesten normal lønn. Som soning ser hun på det å bevare det opprinnelige som noe selvsagt. Derfor er det helt naturlig for henne å drive en liten lokal butikk. Hun liker ikke de store kjøpesentrene så godt. I varesortimentet har hun det meste, fra det billigste til det dyreste. To av merkene hun fører er Fleye og Prodesign, som begge er danske. Kanskje det har noe med årene i København å gjøre? Når det gjelder konkurranse fra billigkjedene er hun ikke bekymret. Alle som trenger mer enn et par enkle lesebriller bør oppsøke en optiker.
I et lite glasskap ved inngangen finner vi noen smykker og noen håndtrykte silkeskjerf, alt laget av lokale kunstnere. Hun har også forsøksvis hatt litt klær for salg, men det er hun i ferd med å avvikle. Son Optikk har også nettbutikk. Noe av det hun legger vekt på ved en lokal butikk, er personlig service. Nærheten til kundene, det at man ikke behøver å reise lange veier, og ikke minst – den hyggelige atmosfæren. En liten utfordring er parkering. Det kan virke som parkeringsetaten noen ganger er altfor ivrige i tjenesten. Ellers ser hun med glede fram til fornyelsen av Son.

Klikk logoen og les mer

Tips en venn  Gå tilbake