Ved vanntårnet i Vestby Nord vokser Norwegian Outlet Village frem
I disse dager kan man begynne å ane en bygningsstruktur. Arbeidene er godt i gang. De 40 butikkene som skal bygges blir fabrikkutsalg, hvor eieren av merkevaren selv eier og driver butikken, og selger varene til sterkt rabatterte priser. (Ingen mellomledd). Det blir ikke innvendige handlegater som i et typisk kjøpesenter, men direkte adkomst utenfra til den enkelte butikk. Konseptet på Vestby vil gi en ny og annerledes opplevelse for de besøkende som primært vil kunne handle kjente merkevarer innen sport og mote. Kilde:Pressemedlinger.no
Norwegian Outlet Village, Vestby. Utkast: Kosbergs Arkitektkontor
Forøvrig har Norwegian Outlet ikke noe med Outlet One å gjøre, dersom du har grublet på dette. Norwegian Outlet meddeler at konseptet med Outlet Villages har vært en gigantsuksess over hele verden, og i mai 2010 vil også nordmenn kunne kjøpe kjente merkevarer 30 – 70 prosent billigere enn i ordinære butikker. – Norwegian Outlet vil bli en av Norges største samlinger med rene merkevarebutikker, og kundene får ekte merkevareopplevelse til drømmepriser, sier Ådne Søndrål, initiativtaker og administrerende direktør for Norwegian Outlet Village i Norge.
Ådne sønderål – investor og medeier. Her forteller skøytekongen om prosjektet under Hollenderfestivalen i Son, den 28 august 2009.
Merkevareleverandørene har av strategiske og økonomiske grunner i lang tid etterspurt en seriøs aktør i Norge. Til tross for finanskrise har det vært stor etterspørsel etter butikkplass til Norwegian Outlet. Ett år før åpning er hele 70 prosent av senteret utleid. Leietakerne er kjente merkevarer innen sko, sport, friluftsliv, mote og interiør. Frem mot åpningen vil Søndrål jobbe målrettet mot leietakere som styrker og komplementerer konseptet.
Tar outlet-formatet på alvor
– Vi har tatt Outlet Village-konseptet på alvor og tilbyr en norsk utgave av noe som mange nordmenn har besøkt i utlandet. Outlet villages har vært en stor suksess i USA og Europa. De aller fleste internasjonale merkevarer har i dag en Outlet-strategi og ser på konseptet som en viktig brikke i sin distribusjon, sier Søndrål som også påpeker at området vil tilby både restauranter/ bespisning og barnepass.
Skandinavias beste Norwegian Outlet senter
Outlet-markedet er motesyklisk og gjør det spesielt godt i et marked der ordinær handel sliter. Outlet-sentre omsetter svært godt, og presterer ofte bedre enn ordinære kjøpesentre.
– Vi har som mål å kunne presentere den sterkeste outlet villagen i Skandinavia, og skal vi lykkes må vi ha med oss de sterkeste merkevarene, sier Søndrål som ikke ønsker å offentliggjøre en komplett liste over hvilke merkevarer som vil være med, men avslører at Gant, Helly Hansen, Levis, Puma, Bjørn Borg, Marlene Birger, Tiger, Quiksilver, Vans og Noa er inne.
Turistattraksjon
Vestby er en gunstig beliggenhet for en outlet village, som alltid ligger utenfor en stor by. Innen en times kjøring når man nær 35 prosent av Norges befolkning. For en Outlet Village er turistmarkedet veldig viktig, og Norwegian Outlet vil trolig bli en av de mest besøkte turistattraksjonene i Østlandsregionen. Norwegian Outlet har som ambisjon om å være et ”must” for nordmenn som besøker hovedstaden.
Fra handlegaten i Norwegian Outlet Village, Vestby. Utkast: Kosbergs Arkitektkontor
Utbygger/investor: Castelar Corporate Finance, med Ådne Søndrål i spissen
Daglig leder: Einar Sørland
Estimert omsetning: 400 millioner NOK (i oppstartsfasen)
Kundegrunnlaget: Mer enn 1/4 av Norges befolkning (1.6 millioner mennesker)
Produkter: Sportsatikler / mote
Utbredelse: Eneste i sitt slag i Norge
Antall butikker: 40, i tillegg til restauranttilbud samt lekeplass for barn
Arbeidsplasser: 150
Butikkarealer: 12.000 kvadratmeter
Tomt: 40.000 kvadratmeter
Parkeringsplasser: Omlag 850, hvorav 170 er innendørs
Byggestart: 1 april 2009
Ferdigstillelse: Sommeren 2010
Entreprenør: Veidekke AS
Arkitekt: Kosbergs Arkitektkontor